dinsdag 3 augustus 2010

Sire campagne 'aardige mensen, hoe gaan we ermee om?'

Ik zag op internet de reclame van de sire campgane 'Aardige mensen, hoe gaan we ermee om?'.



Nou zoiets hadden ze in Italie tien jaar geleden al moeten hebben. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, ontbreekt het hier nogal eens aan omgangsvormen (ik weet het die reputatie heeft Italie helemaal niet). Ik verbaas me keer op keer. Waar men in Nederland zegt 'Zou je misschien even dit of dat kunnen doen?' zegt men in Italie 'Dammi, fammi, dimmi', oftewel ieder verzoek is een commando. Om niet te spreken van 'vieni qua!' oftewel 'kom hier!'. Dat zeg je in Nederland alleen tegen je hond.

Toen ik nog niet zo goed Italiaans sprak -en je moet weten dat de gemiddelde italiaan geen engels spreekt- begonnen de meeste italianen tegen me te schreeuwen (al dan niet met consumptie) en dachten dan dat ik het wel zou begrijpen.... Dat was ook niet zo heel beleefd....

Als je hier aardig doet, zoals voor een zebrapad stoppen, zijn de mensen gewoon argwanend. Het komt zo weinig voor dat er werkelijk iemand stopt, dat ze ervan uitgaan dat je ze alsnog wel aan zult rijden.

Groeten doen ze hier echter wel veelvuldig. Als ik de ramen open heb staan, hoor ik de hele dag 'Ciaaaaao! Ciao! Ciao-ciao!'. En ook feliciteert iedereen me met mijn zwangerschap, ook mensen die ik voor het eerst ontmoet. Men vindt zwangerschap en kinderen hier erg belangrijk en dat is dan weer heel leuk.

Geen opmerkingen: